Фотография в зоологическата градина

18.12.2011 by: lz3ai

Защо пък там?

От зоопарка в София наскоро започна да работи радиостанция със специален инициал LZ123ZOO по случай 123-тата годишнина от създаването на Софийската зоологическа градина.

Но това беше само поводът. А причината?

Момиче при гущерите

Момиче при гущерите

След посещения в няколко зоологически градини може би е редно да обменя опит за улеснение на тези, които тепърва ще правят това. Да споделя, както се казва, научените уроци.

Зоологическите градини са страхотни места за фотография. Там на заедно и на малко разстояние са разположени животни, за които на други места бихте обиколили хиляди километри. В зоопарка ще откриете множество различни теми – не само животни, но и деца, улични сюжети, лица за портрети и какво ли не. Може да срещнете маймуни и от двете страни на решетката. Да откриете насекоми и цветя за макро фотография. Дори да усетите, поне за миг, прелестите на подводната фотография.

Пингвин

Пингвин

Наистина, всичко става значително по-лесно от това в реалните условия на дивата природа, но все пак и тук си има някои предизвикателства:

  • Фотографията е самотно занимание. Посещението на зоологическата градина с жена (или мъж), деца и внуци не е най-доброто решение. Изключение, разбира се, има – ако и тя (той) или те са също фотографи.
  • Разстоянието не е много голямо, но за разлика от това в дивата природа е непреодолимо (освен ако не ви дреме дали ще ви приберат в полицията).
  • Обектите са движещи се и изобщо не са послушни. Фотографите обикновено имат огромна власт – ако кажат дори на английската кралица „Усмихнете се”, тя ще се усмихне. Ама на носорога (примерно) каквото и да му говориш, дори вицове да му разправяш, ще те гледа тъпо и невъзмутимо, без изобщо да знаеш какво ти мисли.
  • Осветлението често е проблем. Или е тъмно, или слънцето е в най-неправилната посока, или пък нещо друго. Няма угодия…
  • Решетките на клетките пречат. Едва ли е най-доброто решение да мушнете фотоапарата зад решетките на някоя тигрица, за да я снимате. Ако тя реши да направи нещо, и най-ласкавите комплименти няма да помогнат много…
  • Някъде няма решетки, но пък има стъкло. Често не от най-чистите, колкото и да са полагали грижи за това работниците в зоопарка. Отраженията от стъклата също не са приятни.

Тъй като май не познавам истински фотограф, който да не обича предизвикателствата, всичко това, което изредих по-горе, изобщо не е проблем.

Рибка

Рибка

Джуджавки

Някъде съм го срещал и „джиджавки”. Според мен и двата случая са еднакво неправилни, но 100% разбираеми.

Става въпрос за екипировката, която би вършила работа в зоологическата градина.

В някои паркове може да храниш катеричките с фъстъци и е добре да имаш постоянно в джоба няколко. В зоопарковете обикновено храна за животните не върши работа – на всякъде стоят зловещи табели „Не храни животните!”.

Но какво трябва да носи един фотограф със себе си в зоопарка?

Отговорът на този въпрос е доста субективен и зависи също от това какви животни има в конкретния зоопарк. Ще споделя моите изводи, а оставям на всеки сам да си прецени какво точно да избере, с какво да се съгласи или да не се съгласи.

1.Фотоапарат и обективи.

Тук спор няма – фотоапаратът е нужен! Вече има и подходящи компактни фотоапарати с голямо увеличение (приближаване или зуум), но dSLR-ът си е класика. Въоръжете dSLR-ът с твърд или телеобектив с поне 200-300 мм фокусно разстояние. Ако фотоапаратът е компактен, добре е да е със суперзуум поне 10-12х. (Оптичния зуум го забравете. Всъщност, защо изобщо го споменават в спецификациите?).

Камера & Обективи

Камера & Обективи

Макро обектив също може да се окаже много полезен (например, където има пеперуди или други насекоми).

2.Статив (трипод или монопод)

Много ценно нещо при малко светлина. А в зоопарка, дори и да е навън, светлината може да се окаже наистина малко.

Статив

Статив

Друг път ще потрябва стабилност и в същото време динамика – животните не се спират на едно място – ето къде е полезен моноподът.

3.Сенник (байонет)

Сигурно не съм само аз от тези, които не обичат сенниците. Само стърчат отпред на обектива със съмнителен ефект. Предпочитам да си избера мястото спрямо източника на светлина.

Да, ама в зоопарка може и да няма избор. Сенникът помага. Може да направиш сянка и с дланта си, но апаратът става нестабилен… особено ако е с голям телеобектив, а другата ти ръка е недостатъчно яка.

4.Поляризационен и ND филтри

Като снимаш през стъкло, поляризационния филтър е много ценен. Най-малкото си спестяваш много от работата с Photoshop.

Филтри

Филтри

А с ND-филтрите може да се получат различни ефекти – приказна вода над дремещи край водопад пингвини или прелитаща като дух птица.

Разбира се, ако те изтърпят придружителите ти. 😉

5.Някакво парцалче или кърпичка

С него може да избършеш отпечатъци от пръсти, когато снимаш през стъкло (например).

Кърпичка

Кърпичка

Няколко съвета

1.Точка на интерес

Сигурно всеки фотограф в началото „щрака” всичко, каквото види. Особено откакто има цифрови фотоапарати и картите памет поевтиняха. Обаче с натрупването на рутина в самото снимане, влязъл в зоопарка, започва и да мисли: „С какво точно предизвика у мен интерес това животно? С цвят или шарка? Контраст с околната среда? Или е в смешна и забавна поза? Защо искам да снимам точно него, а не нещо друго наоколо? Не ми се губи време в излишно триене на безинтересни снимки…”

Фокус

Фокус

И като определим точката, в която да накарам бъдещия зрител на фотографията да съсредоточи вниманието си, всичко става лесно – и композицията знаем как да направим, и на какви параметри при снимането да наблегнем.

2.Приближаване

Един от основните композиционни похвати е да запълним изображението максимално с обекта на нашето внимание (точката на интерес). Е, максимално, максимално – колко да е максимално – за всяко нещо си има разумни граници и това се решава за всяка композиция поотделно. Във всеки случай, за да се случи това – приближете се! Не вътре в клетката на лъва, ама максимално близо. От близо с подходящо фокусиране дори клетката може да стане почти невидима. Или отблясъците от стъклото да се скрият.

Гущер

Гущер

При приближаването внимавайте да не нарушите някои забрани и правила на съответния зоопарк – а те обикновено са доста едро и четливо написани… не си създавайте проблеми, които да развалят удоволствието от разходката и снимането.

Достатъчно е да се приближите толкова, че да се избегнат разсейващи елементи в композицията или отблясъци от различни гладки повърхности.

3.Фокусиране в очите на обекта-животно

Както знаем, при портретната фотография „очите са прозорец към душата”. Въпреки че може и да не говорим един език с животните, това важи в голяма степен и за тях. Това създава много приятно чувство за интимност между обекта на изображението и неговия зрител.

Птичка

Птичка

4.Промяна във височината на снимане

Забрави за мързела – нали все пак си на разходка! Ако трябва някъде, клекни. Слез. Другаде се изкачи (но не забравяй за правилата в зоопарка!). Целта е да достигнеш на нивото на очите на животното, което снимаш. Може да се наложи да коленичиш или да се изцапаш по друг начин (има толкова много начини за това) – имай предвид донякъде и това, когато избираш дрехи за зоопарка. Случва се да изглеждаш глупаво в очите на някои посетители, но нали те са дошли да видят и маймуни, защо да ги лишаваме от допълнителни безплатни удоволствия?

Птица

Птица

5.Премахване на отблясъците

Снимките през стъкло не са от най-приятното нещо. Често то е мръсно и мазно, с отпечатъци от пръсти. Тук влиза в действие кърпичката, за която споменахме в началото. Е, става и с ръкав, ама ако те види жената, не отговарям! Или пък децата – подобно действие въздейства много анти-възпитателно. Хубаво е да сложите сенника на обектива. Или поне да пробвате с длан или нещо друго да засенчите отблясъците, ако има такива.

Скакалец

Скакалец

„Мерцедесът” в тая работа си остава обаче поляризационния филтър. Не се срамувай да го извадиш и сложиш. Също така и да го свалиш, след като свършиш със снимането през стъкло – за следващите снимки ще затъмняваш излишно обектива.

Има случаи, когато отблясъците са полезни – ако се отдръпнете назад, отраженията на другите зрители съвместно с това, което гледат, може да създаде неочаквано добра композиция и чудесна снимка.

6.Снимане през клетките

Тук влизат в сила и знанията, и опитът. Никой не обича да снима през телена ограда или клетки. Но сега се налага.

Птица

Птица

Без мислене става така – може и да се намери по-широк отвор, в който да мушнеш обектива (и умната, особено край клетките на зверовете) – често има по-широк отвор край вратата (може би за хранене).

С мислене става, като си припомните теорията за дълбочината на фокуса.

Това ще рече, че може да отвориш максимално блендата и да се молиш животното да се отдалечи максимално от решетката – така, че да бъде в областта, където фокусът е най-добър. При голяма бленда това може да се окаже и доста трудно, тъй като тази област е малка (къса). За всеки случай трябва да се пробва – за разстоянието, на което се намира животното от решетката, дълбочината на фокус може да се окаже много малка и да не е цялото животно на фокус (не забравяй да фокусираш в очите!).

Но пък решетката или мрежата ще се виждат замъглени или почти няма да се виждат. Въпрос на настройка, евентуално повече опити и търпение.

7.Снимане на хора

В зоопарка има не само животни (това може да се окаже спорен въпрос понякога, но поне регистрираните като животни са повече). Но не бива да се ограничаваме със снимки на животните. И сред хората може да има интересни лица, пози, реакции или жестове, особено докато наблюдават животните – понякога не е много ясно кой кого имитира.

Снимане на хора

Снимане на хора

Когато снимаш малки деца, не забравяй първо да попиташ родителите! Същото се отнася и за домашните любимци, ако има такива с други посетители. За останалите не е чак толкова твърдо правило – хората там са свикнали с фотографите наоколо и трудно някой ще се впечатли… освен ако не е особняк или може би издирван от полицията. Във всеки случай прави това деликатно и внимателно.

8.Търсене на хумора и забавни случки

Дръж фотоапарата под ръка, готов да хване поредната смешна случка (там се случват често, но няма как да се повторят). Може маймуна да направи смешен жест към вас, жирафът да оближе цялата си муцуна с дългия език (или да хванеш изражение на завист от това движение от някой сред публиката), щраусът да проточи врат и открадне нещо от джоба на ухилен зрител.

Забавни

Забавни

9.Третиране на животните като движещи се обекти

И най-мързеливото животно в зоопарка се движи и никой не може да каже кога и накъде ще се размърда. Това ще рече по-голяма скорост и режим на фокусиране съобразно с възможностите на фотоапарата. Ако го може, добро решение е използването на серийни снимки, особено при по-пъргави животни или летящи птици.

10.Планиране на посещението

От първия път може и да не стане. Но обърни внимание на картите и работното време на клетки и съоръжения, които имат такова. Поговори с пазачите и хората, които хранят животните – кога ги хранят, кога животните са най-активни, атрактивни и интересни. Не е зле да разгледаш магазина към зоологическата градина и най-вече картичките – може да получите просветление за интересни пози и очаквания от поведението на различни животни. Или пък да подбереш удобен ъгъл и място за снимане. Старай се обаче да не повтаряш снимките от картичките – няма да са интересни, ако са вече известни.

11.Търпение

Някои животни са големи позьори, за други трябва да чакаш дълго, да направят нещо интересно. Обикновено това са непредвидими неща и си искат чакане… И търпение. Въоръжи се обилно с него – то често бива възнаградено с интересен сюжет, композиция, светлина или внушение.

Маймунки

Маймунки

12.Контекст, съдържание и чувство

Мисли винаги за контекста, околната среда, фона и предния план на изображението. Както и за внушението, което желаеш да постигнеш. Животните в зоопарка често са на доста по-малко разстояние, отколкото позволяват да приближиш в дивата природа, но обстановката не е от най-естествените. Проектантите на зоопарка се опитват да достигнат автентичност, но никога не е същото… Налага се да потърсиш ъгъл, от който се вижда зеленина вместо цимент или друго необичайно за животното обкръжение. Може да пробваш и игра с дълбочината на фокуса – да разфокусираш нежеланите предмети и фокусираш максимално желания обект (пак напомням – най-вече очите). Предния план понякога също може да бъде разфокусиран – не се ограничавай да го правиш.

Видра

Видра

Е стига толкова съвети, че следващият щеше да е тринадесети.

Надявам се да бях полезен!

Trackbacks

Leave a Reply